INFORMASJON TIL MEDLEMMENE

Forum for ikke-faglige diskusjoner

Moderators: sirisvei, hans-g, nvolim

INFORMASJON TIL MEDLEMMENE

Postby nvolim » 19 Dec 2012 23:22

Jeg vil informere medlemmene av forumet om at vi har kommet frem til en løsning som sikrer videre drift av forumet. Jeg kan med stor glede informere om at Henrik er med videre. Dette tror jeg alle oss som har benyttet seg av forumet, er meget godt fornøyd med. I tillegg har Bjørn stilt sin kompetanse og kunnskap til rådighet i den videre driften. Vi forsøker også å utvide teamet med ytterligere en person, noe vi vil komme tilbake til senere.

Når det gjelder den videre driften, vil det bli endringer. I dag har vi enormt mange ubrukte registrerte kontoer. Dette tar opp mye plass på server, oppdateringer tar lengre tid osv. I tillegg er målet til teamet å skape et aktivt forum av aktive brukere. Vi gjør herved oppmerksom på at ALLE UBENYTTEDE KONTOER VIL BLI SLETTET I LØPET AV ROMJULA! Definisjon på ubenyttet konto er at de aldri har deltatt med innlegg, for de som måtte lure. Hvis noen har innvending mot at deres konto blir slettet, kan de sende meg en PM.

Når vi har fått ryddet opp i medlemsmassen, vil vi igjen åpne for nyregistreringer. De som eventuelt er blitt slettet, og ikke fikk gitt tilbakemelding i tide, vil kunne registrere seg på nytt. Men vi ønsker å stille krav til medlemmene fremover. Hvis nyregistrerte medlemmer ikke deltar aktivt med innlegg i løpet av 2-3 måneder, vil kontoen bli slettet. Vi har også mange medlemmer som har lagt inn noen få innlegg, for mange år siden. Å har ikke vært innom forumet siden. Vi kan se når de sist var pålogget. Vi ønsker å slette også disse medlemmene, hvis brukeren ikke har vært logget på forumet siste året. Dette lar seg gjøre, uten å fjerne innleggene de har bidratt med. Hva syns dere som brukere om disse endringene?

Vi ønsker som sagt å få til et aktivt forum, av aktive brukere. Derfor vil tilbakemeldinger fra dere som bruker forumet, ha mye å si for den videre driften. Jeg vil også benytte anledningen til å berømme Henrik for det arbeid han har lagt ned gjennom en årrekke. En formidabel jobb som man som bruker av forumet ikke har hatt innsikt i. Han har vært for snill med oss, for lenge. Jeg ser for meg et noe mer driftsvennlig forum i fremtiden. Det må være lov å stille noen krav til medlemmene. Henrik har brukt mye tid, energi og penger på å la oss få et slikt tilbud. Da bør minstekravet være at man deltar aktivt.

Har dere andre forslag til endringer, tar vi de gjerne opp til diskusjon i teamet.

mvh
Sten A.
nvolim
Administrator
Administrator

Re: INFORMASJON TIL MEDLEMMENE

Postby michalst » 20 Dec 2012 12:38

I dag har vi enormt mange ubrukte registrerte kontoer. Dette tar opp mye plass på server, oppdateringer tar lengre tid osv.

Jeg skal ikke legge meg oppti driften, men noen tusen bruker saker vel ikke mer en noen MB i MySQL eller hva dere nå kjører. Tar ting virkelig så mye lenger tid ? Skjønner om man har flere 100 000 brukere, men forumet har vel ikke det ? På en annen side er en opprydding en god ide.

Men vi ønsker å stille krav til medlemmene fremover. Hvis nyregistrerte medlemmer ikke deltar aktivt med innlegg i løpet av 2-3 måneder, vil kontoen bli slettet. Vi har også mange medlemmer som har lagt inn noen få innlegg, for mange år siden. Å har ikke vært innom forumet siden. Vi kan se når de sist var pålogget. Vi ønsker å slette også disse medlemmene, hvis brukeren ikke har vært logget på forumet siste året. Dette lar seg gjøre, uten å fjerne innleggene de har bidratt med. Hva syns dere som brukere om disse endringene?

Nå er det jo sånn at det ikke foregår så mye på forumet. Sletting av kontoer som ikke har lagt inn innlegg på 2-3 månender er da kanskje dumt? Min siste post er nok ca 2-3 mnd gammel (eller eldre). Kan da kontoen min potensielt stenges ?

Når det gjelder aktivktet på forumet. Burde man kanksje utvide til et mer histiorisk orientert forum (kanskje bare krigen ?)? Så vidt jeg vet så finnes det ikke slike på norsk.
michalst
Member
Member

Postby nvolim » 21 Dec 2012 03:47

Hei Michalst,

Trenger du frykte sletting av din konto? Nei!

Det er ingen som sletter kontoen din om du ikke legger inn innlegg hver måned. Les teksten nøye. Det er snakk om å slette nyregistreringer som ikke tar i bruk kontoen gjennom å legge inn innlegg i løpet av 2-3 måneder etter registrering.

Vi har heller ikke tenkt å slette kontoer som har deltatt med innlegg, selv om det er lenge siden. Så lenge de har vært registrert pålogget siste året. Det er snakk om å slette kontoer som la inn ett eller to innlegg for flere år siden, og siden ikke har vært pålogget forumet. Som sagt, vi kan se når hver enkelt sist var pålogget. Så lenge du er innom en gang i løpet av 2013, for å se om noe nytt har skjedd eller du har mottatt tilbakemeldinger, er du sikret å få beholde kontoen. Du trenger ikke engang legge inn innlegg i løpet av året.

Så til driften:

Jeg trodde også det ikke kunne være mye arbeid med driften, til jeg fikk litt innsikt. Det er derfor jeg må berømme Henrik, som har holdt på alene i så mange år. Han måtte bl.a stenge for nyregistreringer, fordi han ikke fikk tid til å ta seg av alle spam-registreringene. 106 stk pålogget samtidig en mandag i oktober 2008, skyldes nok spam. Vi har forsøkt å finne enkle løsninger, alternativet er å fortsatt holde stengt for nyregistreringer. Det tror vi ikke gagner forumet.

Ja - der finnes løsninger som skal hindre spam. Vi har diskutert ulike alternativ. Nå har det seg slik at vi ikke besitter all verdens med datakunnskap. En ting er sikkert, vi hadde ikke fått til videre drift, uten stor velvilje fra Henrik. Å da ikke forsøke å gjøre ting enklere, vil føre til samme eller flere oppgaver på han. Vi har forsøkt å finne løsninger som jeg/vi andre, kan utføre, for å lette trykket på Henrik. Alternativet er å legge ned forumet, da ingen eksperter meldte sin interesse for å bidra.

Det med antall medlemmer, 100 - 1000 - 100.000, er selvfølgelig også et kostnadsspørsmål. Vi har som alle andre nettsider leid serverplass, hvor man betaler månedsleie ut fra bruk og lagringsplass. Vi ønsker å bruke våre penger på innlegg, i stedet for ikke-aktive medlemmer. Ja, der finnes billigere leverandører. Med ubegrenset kapasitet. Til rimeligere penger. Et bytte er forsøkt, men viste seg problematisk. Men alle slike hypoteser, er hypoteser. Som sagt, ingen eksperter har sett det likt. Vi forsøker vårt beste, ut fra våre forutsetninger.

Så til ditt innspill:

Når det gjelder tema som vi berører, vil jeg ta opp spørsmålet med de andre i teamet. Det eksisterer ett forum, Nuav, Norge Under Andre Verdenskrig. Hvor Bjørn også er svart delaktig. Så han er nok den som har størst innblikk. Det er ikke noe poeng å overlappe/ødelegge for hverandre. Men vi vil som sagt diskutere vår vinkling. Det er et sentralt spørsmål for å kunne øke aktiviteten.

mvh
Sten A.
nvolim
Administrator
Administrator

Postby astonvilla » 21 Dec 2012 10:18

Tusen hjertelig takk for at forumet har blitt vidrebrakt. For meg er forumet en gledelig oppdagelse jeg gjorde da bøkene om frontkjemperne begynte å poppe opp i høyt tempo for et par år tilbake, og som har vært svært i formativt for meg siden. Kjør på!!!
astonvilla
Member
Member

Postby Toja » 25 Dec 2012 12:47

Hei !

Jeg er glad for at forumet fortsetter, og jeg er med jevne mellomrom innom å sjekker etter nytt. Jeg har ikke gitt opp å finne ut mer om min onkel
Olaf Jakobsen, men av forskjellige årsaker har det vært stillstand på denne "fronten".

Jeg er takknemlig for den hjelp jeg har fått av folk på forumet, og det gleder meg at dyktige personer vil holde fram med dette.

Med vennlig hilsen
Toja
Toja
Member
Member

Postby nvolim » 04 Mar 2013 20:55

Hei folkens,

Som dere kanskje alt har fått med dere, har vi vært så heldig å få med oss en moderator til i teamet. Hans-G har vært grei å stille sin tid, sine kunnskaper og sin entusiasme til rådighet for oss. Dette er positivt for oss i teamet, og ikke minst for dere som er medlem av forumet.

Vi har også åpnet forumet for nye medlemmer. Dere som har besøkt forumet de siste dagene, har kanskje oppdaget at vi har slitt med mye spam. Dette beklager vi på det sterkeste. Vi holder på å teste ut løsninger som hindrer uønsket innhold på forumet. Det betyr at vi i kortere perioder kanskje må stenge igjen for nye medlemmer. Målet er å sikre interesserte muligheten til å bli medlem, uten at det går ut over eksisterende medlemmer.

mvh
Sten A.
nvolim
Administrator
Administrator

Return to Ikke-faglig forum