Hvordan kan vi bidra til å holde forumet igang?

Forum for ikke-faglige diskusjoner

Moderators: sirisvei, hans-g, nvolim

Re: Hvordan kan vi bidra til å holde forumet igang?

Postby Henrik » 31 Jul 2010 23:35

Hei!
Beklager sent svar, har vært en snartur på ferie.

Kark (og andre): Kom gjerne med forslag til reorganisering av kategorier.

Dolmen: Ser ikke problemet i at du stiller spørsmål. De som ikke ønsker å svare, unnlater å svare. Verre er det ikke.

Et tips for enkelt å skaffe seg informasjon kan være å kjøpe seg tilgang til VG og Aftenpostensa digitale arkiver. Har funnet flust av informasjon om frontkjempere, avdelinger og annet der.

Mvh Henrik
Henrik
Administrator d.R.
Administrator d.R.

Postby Regiment Norge » 01 Aug 2010 20:03

Flott Henrik!

Hvorvidt forumet skal reorganiseres må du ta en avgjørelse i, da det er du som styrer dette og hvor mye arbeid skal en legge ned i dette på frivillig basis.

Et forslag til omorganisering av "Generellt temaet" er at man skiller ut f.eks hver avdeling i hovedemner. 5. SS-Pz.Div. Wiking, SS-Frw.Legion Norwegen, SS-Jäg.Schi.Btl "Norge", Politikompaniene, 11. SS-Pz.Gren.Div "Nordland", Kriegsmarine, Luftwaffe, Wehrmacht samt en diverse post...

Håper andre har innspill til dette......
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby Henrik » 01 Aug 2010 21:18

Godt forslag, Regiment Norge! Støtter dette.
I tillegg til å dele opp "Generelt" i avdelinger: Er det også behov for andre underfora enn avdelinger?
Er "Personligheter" tilstrekkelig konkret, eller skal denne også oppdeles?
"Diverse"-forumet er meget stort: Bør kanskje deles opp? Forslag?

Vi bør imidlertid også passe oss for å dele opp for mye: Det kan jo også virke mot sin hensikt, ved at vi får tonnevis med underfora nærmest uten innlegg.

Mvh Henrik
Henrik
Administrator d.R.
Administrator d.R.

Postby Regiment Norge » 01 Aug 2010 23:22

Jeg har ingen fasit på dette, men som Kark skriver skal du lete godt for å finne frem her, tråder som tar av og går i helt andre retninger mm....

Undergrupper: F.eks 5. SS-Pz.Gren.Div WIKING deles i a) personligheter innen 5. SS-Pz.Div. Wiking og b) Avdelingshistorie, kanskje ikke det beste navnevalget men et tema som tar for seg historien til Wiking, verving, rekruttering osv.

Håper på flere innspill, muligens Bjørn har noen tanker rundt dette som har vært lenge i "gamet"?

Men en liten ting vil jeg skyte inn, brukerne av forumet må ikke misforstå dette slik at alle skal legge ut noe dokumentarisk her. Det får hver enkelt avgjøre selv, men det er gledelig når det kommer noe slik her. Ser også på de store internasjonale fora feldgrau.com axis history forum når det blir lagt ut noe nytt dokumentarisk her så er pågangen på forumet oppe å går igjen. En god venn av meg John MOORE legger ut titt og annet materialet som han har funnet på disse foraene.

Ser også at mange websider som er laget om 2 verdenskrig og et eller annet tema, hvis ikke nettstedet blir tilføyd nytt materialet dør det ut og blir het statisk. Jeg har en rekke eksempler på dette.

Jeg er meget imponert over danskenes www.4045.dk som springer over alle temaer, ta en titt på dette. Her er det motstandsbevegelse, SOE, Kommunister, Frivillige på tysk side, you name it.... Men det er nok en formidabel jobb å holde dette ajour som moderator vil jeg tro....
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby Harley » 03 Aug 2010 00:59

Hei
Jeg mener veldig mange av trådene her krever helt spesiell kunnskap og dybde for å kunne delta og således bidra. Jeg tror det er ganske stor interesse for frontkjempernes historie, noe de gode salgstallene for "De som falt" tyder på. Problemet her er vel heller at det er veldig få personer som har stor kunnskap og detaljert informasjon. Vi er veldig heldige som har "Regiment Norge" som aktiv bruker her på forumet. Når vi i noen tilfeller starter ett nytt tema som åpner mer for diskusjoner og innspill/meningsytringer, har jeg hatt håp om at flere ville delta. Som eksempel kan vi ta tråden Rgt Norge nettopp startet om innmarsjen i Russland -41, veldig interessant tema. Her bør flere kunne komme med innspill...Synser Ulateig for mye? Er det rette folkene som forsker på dette, og er det riktig av den norske stat å bevilge millioner til dette 70 år etterpå? Det er skrevet mye om disse junidagene, hva sa veteranene til f.eks Fjørtoft om dette? Man behøver vel ikke å kunne navnene til de nordmennene som var med for å komme med innspill...?
Det er kanskje en god ide å skille ut hver divisjon som tema, men hvis personalia kommer herunder blir det vel vanskelig... Mange har vært flere steder, både legionen og Rgt.Norge osv..
Når det gjelder spørsmål her på forumet, synes jeg det er spesielt viktig at de som er innom og spør om familiemedlemmer får svar. Håper vi fortsatt kan hjelpe med dette.
Til slutt en takk til Rgt Norge som har bidratt så mye her, håper du ikke går lei. Eksempel på innlegg som jeg har satt spesiell pris på, er beretningen til Barstein som ble lagt ut, samt Pettend... Håper Bjørn og dere andre som har vært mye med kommer sterkt tilbake.
HD
Harley
Member
Member

Postby Regiment Norge » 07 Aug 2010 11:42

Takk Harley..

Joda frontkjemperne er som "tordenskjolds soldater" - de går igjen i flere avdelinger, men jeg sitter ikke på fasiten hvordan forumet skal se ut, den avgjørelsen tar Henrik, sikkert i forståelse med forumets medlemmer, på sosialdemokratisk vis.

Det er nok fler en meg som har materialet som kan legges ut, usyldige avisartikler f.eks...

Jeg har en god del fra partiavisene (Fritt Folk, Germaneren, Hirdmannen), men i de store Oslo-avisene stod det også endel stoff bl.a. Aftenposten. Hva med Deutsche Zeitung im Norwegen, denne finnes hos UB. Jeg beskuet den der på 1990 tallet - 1944 årgangen, men kopiene som kom ut av fremviseren var begredelige. De måtte rett og slett skrives av på blankt ark..

Adresseavisen hadde en lang omtale av Rinnan-saken...

Alle monner drar.... Hvis man kan få hevet seg over "samler-nivået" og se fellesnytten av det som legges ut her vil alle vinne på det. Hvordan det står til med lagringsplassen aner jeg ikke, men Henrik har vel en pekepinn på dette.
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby Bjørn » 11 Aug 2010 16:16

Hei!

Rent personlig synes jeg forumet er helt OK, og er innom her når jeg besøker internett. FK-bevegelsen er et meget smalt tema, og ikke spesielt oppsiktsvekkende at det er likeledes "smale" mennesker som interesserer seg for dette - med meg i spissen.

B
Bjørn
In memoriam
In memoriam

Postby Regiment Norge » 11 Aug 2010 20:28

Bjørn wrote:Hei!

Rent personlig synes jeg forumet er helt OK, og er innom her når jeg besøker internett. FK-bevegelsen er et meget smalt tema, og ikke spesielt oppsiktsvekkende at det er likeledes "smale" mennesker som interesserer seg for dette - med meg i spissen.

B

så sant så sant, vi er i samme båt der...
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby vince » 03 Sep 2010 22:48

Hvor er det blitt av dolmen? Jobber han med en bok?
vince
Member
Member

Previous

Return to Ikke-faglig forum