Hvordan kan vi bidra til å holde forumet igang?

Forum for ikke-faglige diskusjoner

Moderators: sirisvei, hans-g, nvolim

Hvordan kan vi bidra til å holde forumet igang?

Postby Regiment Norge » 06 Jun 2010 09:59

dolmen wrote:Tror ikke vi kan regne med ham,her må vi finne svarene selv.
Dolmen.

Hei!

Du spør om så enormt mye. For din egen del vil jeg anbefale deg følgende;

- ta kontakt med nærmeste bibliotek der du bor som har mikrofilmleser tilgjengelig,
- bestill gjennom dette biblioteket ifra fjernlån fra universitetsbiblioteket i Oslo følgende aviser på mikrofilm: Fritt Folk i perioden 1940-1945, Hirdmannen 1940-1945, Germaneren 1942-1945.
- når mikrofilmene kommer bestill tid ved mikrofilmfremviseren og sett av tid til å lese avisene. Ta med tykke skrivebøker, kaffe, matpakke og jobb deg igjennom dette materialet.
Du vil finne svar på ufattelig mye som du spør om og disse opplysningene som du her finner vil du sikkert ha stor glede av selv.
- enkelte bibliotek har fremvisere som kan ta kopier, dette er også en mulighet. Du vil finne mange SS-PK beretninger i avisene.

[SPLITTET FRA TRÅDEN "ØYVIND LØNLI"]
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Re: ØYVIND LØNLI.

Postby dolmen » 16 Jul 2010 22:32

Det er klart jeg kan benytte den metoden,og det har jeg gjort utallige ganger.
Grunnen til at jeg legger ut spørsmålene her få forumet først er et forsøk på å holde oppe aktiviteten her.Jeg synes det er moro å kommunisere med andre med samme interesse.Det er ikke så mange av dem på biblioteket.Hvis ikke noen stiller spørsmål her inne så blir dette et forum som etterhvert tørker inn til å bli et oppslagsverk uten nyheter.
Dolmen.
dolmen
Member
Member

Postby Regiment Norge » 17 Jul 2010 12:30

Du kan jo begynne med å legge noe ut noe fra ditt rikholdelig arkiv her på forumet, som endel andre har gjort, dette vil sikkert få opp "brukergruppen" og aktiviteten her på forumet en å bare stille nye spørsmål......
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby dolmen » 17 Jul 2010 23:56

Slik du gjorde regiment norge?Det hjalp vel ikke så mye på "seertallet" i det lange løp.Dessuten slettet du jo innleggene da ikke responsen ble som forventet. :wink:
Jeg går gjennom alt jeg har av info hver gang noen spør om noe her inne når det gjelder frontkjempere for å kunne gi et svar istedet for å referere til aviser og biblioteker.Det er mer interessant for andre siden det oppfordrer flere til å fortsette å stille spørsmål.Får man til svar hver gang om å gå på biblioteket har man ikke lenger nytte av dette forumet. :)
Dolmen.
dolmen
Member
Member

Postby Regiment Norge » 18 Jul 2010 08:27

dolmen wrote:Slik du gjorde regiment norge?Det hjalp vel ikke så mye på "seertallet" i det lange løp.Dessuten slettet du jo innleggene da ikke responsen ble som forventet. :wink:
Jeg går gjennom alt jeg har av info hver gang noen spør om noe her inne når det gjelder frontkjempere for å kunne gi et svar istedet for å referere til aviser og biblioteker.Det er mer interessant for andre siden det oppfordrer flere til å fortsette å stille spørsmål.Får man til svar hver gang om å gå på biblioteket har man ikke lenger nytte av dette forumet. :)
Dolmen.

Hei!

Jeg slettet den lange listen med personer i fangenskap da den ikke var forenelig med personværnet. Det var en feil av meg å legge den ut her og det tar jeg selvkritik for, det står også i edit kommantarene mine grunnen til at jeg slettet disse innleggene. Vi kan ikke pøse ut navn og biografiske data ad mass her, det er faktisk frontkjempere på dette forumet og nærmeste pårørende som forsiktig har antydet om det er riktig å legge ut så mye her inne... Har vi spurt dem om lov først?

Ellers har jeg hatt store problemer med å få opplastet beretninger her og måtte ha hjelp fra moderator til dette slik at det kunne komme med. Jeg kan overhode ikke se at du har lagt ut noe slikt materiale her dolmen. Det er dette jeg savner fra deg dolmen - del av ditt materialet slik vi andre har gjordt, det vil sikkert også hjelpe til at fler gjør det samme. Dessuten vil det "sparke igang" nye diskusjoner :) Ser at denne topicen har endret seg ifra sitt opprinnelige opphav, kanskje admin skulle skilt dette ut i en ny topic med en annen beskrivelse f.eks "Hvordan kan vi bidra til å holde forumet igang?"
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby dolmen » 22 Jul 2010 01:47

De jeg har spurt vil ikke at jeg legger ut deres beretninger på et offentlig frontkjemperforum.Etterkommere er og skeptiske og da har jeg svart på hvitt hva jeg skal forholde meg til.Personlige intervjuer jeg har gjort med frontkjempere,hirdfolk,NS-medlemmer og etterkommere til eget arkiv legger jeg ikke ut,da har jeg ingen kontroll over materialet lenger.Dette er fortrolige samtaler.
Forøvrig en god idè om en egen tråd om hvordan bidra til å holde forumet i gang.Øyvind Lønli skal vel ikke være sentrum i en slik diskusjon. :wink:
Dolmen.
dolmen
Member
Member

Postby Regiment Norge » 23 Jul 2010 12:13

Hei!

Matrialet som er omfattet av klausuler kan man ikke legge ut... Det gjør ikke jeg heller, derimot finnes det annet offentlig materialet fra aviser og periodika som ikke har slike begrensninger. Jeg har bidratt med dette og annet, det kan du også, du som har så velholdt arkiv... Artikler fra avisene eller tidskrifter er ikke omfattet av noen klausuler.

Tror nok mange av brukerne her på forumet setter pris på å lese dette og det vil utvilsomt øke aktiviteten på sikt :P
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby Henrik » 23 Jul 2010 17:57

Et par synspunkter.

Vil bare si at jeg setter stor pris på at Regiment Norge i lang tid så velvillig har delt av sitt rikholdige arkiv på forumet. Setter også stor pris på dolmens mange spørsmål, som er med på å høyne aktiviteten på forumet. (Noe forumet virkelig trenger...)

Det er imidlertid viktig å huske på at det på forumet er personer med høyst forskjellige forutsetninger. Noen har vært interessert i frontkjemperbevegelsen i lang tid og har tonnevis med informasjon; andre er ferskere "i gamet" og sitter følgelig på mindre informasjon. Denne forskjellen mellom forumbrukerne må respekteres.

Det må imidlertid også respekteres at man ikke kan eller ønsker å dele ut enhver informasjon man sitter med. For eksempel gjelder dette dersom lovgivning er til hinder. Eller dersom man har arbeidet hardt og lenge for å tilegne seg informasjon, slik at det fremstår som urimelig og urettferdig at vedkommende skal få informasjonen "gratis". I slike tilfeller er det prisverdig at det heller gis tips om hvordan man kan tilegne seg informasjonen, slik Regiment Norge har gjort i flere innlegg.

God helg!

Hilsen Henrik
Henrik
Administrator d.R.
Administrator d.R.

Re: Hvordan kan vi bidra til å holde forumet igang?

Postby Regiment Norge » 26 Jul 2010 15:45

Flott Henrik.

Bra du skilte ut denne ifra topicen rundt Øyvind LØNLI. Håper det blir noe respons på dette fra flere hold.....
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby dolmen » 26 Jul 2010 21:24

Det håper jeg også regiment norge. :)
Henrik har et poeng men jeg håper man kan fortsette å oppgi opplysninger om avdeling osv,man trenger ikke legge ut hele livshistorien til vedkommende.Jeg er kun ute etter hvilke avdelinger de forskjellige tilhørte.Dette er info jeg behøver når jeg oppsøker frontkjempere her hjemme.Da er det fint med litt kjennskap om kamerater som var i samme avdeling,det letter som regel litt på "sløret" hvis dere skjønner hva jeg mener.
Snakket for noen år siden med en såkalt "sølvrev" fra Finnmarkskysten som var med i en avdeling som ikke overga seg før i juni 1945 og uten for-kunnskaper om kameratene over telefon hadde jeg aldri fått innpass hos ham og ihverfall ikke et møte.I slike tilfeller er det veldig greit å kunne komme opp med navn og avdeling og hvor de kjempet og falt.
Kunnskap åpner mange dører.
Dolmen.
dolmen
Member
Member

Postby kark » 27 Jul 2010 15:47

Som medlem av forumet i eit drygt år har eg fått (og - trur eg - gitt) nyttig informasjon. Aktivitetsnivået er sjølsagt eit problem, men dette dreier seg om eit relativt begrensa emne med relativt få interesserte. Slik sett er eg imponert over utbyttet eg sjøl har hatt. For min eigen del er det ikkje frontkjempar-tematikken i seg sjøl som er interessant, den er del av eit større tema knytt til okkupasjonstida.

Eg trur det viktigaste spørsmålet er knytt til korleis aktiviteten kan effektiviserast, altså om det er mulig å systematisere informasjonen slik at den er lettare å finne fram i. Det er måtar å gjera dette på som ikkje er på kollisjonskurs med lovverket og Datatilsynet, jamfør tråden Frontkjemperregister der Regiment Norge nylig la inn ein kommentar (http://www.frontkjemper.info/forum2/viewtopic.php?f=6&t=355).

Forumet fungerer stort sett etter metoden "spør og få svar - om du er heldig". Du skal vera ganske iherdig og ha ein god del flaks for å finne opplysningar i gamle diskusjonstrådar - også for ein med 15 års erfaring på internettet. Ei effektivisering av forumet er mulig, men det vil krevje ei reorganisering. Dei tre hovudkategoriane (Generelt, Personligheter, Litteratur & andre kilder) er for vide til eigentlig å vera særlig nyttige. Eg kan godt vera med på høgttenking omkring ein alternativ struktur.
kark
Member
Member

Postby Regiment Norge » 27 Jul 2010 21:58

Interessant Kark!

Jo det kan by på problem å finne frem blandt emner som endrer innhold og retning.....

En utvidelse av de få kategoriene våre kan selvsagt være aktuelt, men det må Henrik ta en evgjørelse på da han styrer dette (på fritiden...) Tror også det vil være en stor jobb. I Danmark har www.4045.dk et mye bredere spekter, men det omfatter så å si alle forhold rundt denne tidsepoken. Her er det kun snakk om frivillige på tysk side....

Det er interessant å diskutere dette her på forumet og høre på flere synspunkt og ikke minst om dette kan heve aktiviteten. Men som du forteller i ditt innlegg er det begrenset med interesse rundt dette temaet. Noe norskt 4045 har jeg aldri hørt noen har snakket om heller, selv om det vil bringe inn en større brukergruppe......
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Postby Arne Håkon » 30 Jul 2010 02:12

dolmen wrote:Kunnskap åpner mange dører.
Dolmen.

Jeg har egentlig kviet meg litt for å kaste meg inn i denne meget interessante diskusjonen, men jeg konstaterer dessverre at enkelte ønsker mer informasjon enn de er villige til selv å dele. På dette grunnlag er jeg totalt enig med Regiment Norge på hans synspunkter. Det er ikke akkurat slik at vi snakker om å finne opp en kur for kreftgåten når både han og jeg og mange andre henviser til bl.a. de "glade" avisreportasjene under rettsoppgjøret for hvor man kan finne mangt og meget som kan tjene som henvisning til personer som ønsker svar på sine individuelle spørsmål.

Selv har jeg enorm respekt og æreskjensle for det arbeid Regiment Norge har lagt ned i dette temaet over flerfoldige 10-år; og for å være veldig ærlig - noe man forsåvidt til enhver tid bør være - skulle det absolutt BARE MANGLE at man ikke selv bidrar med opplysninger når man i utgangspunktet ber om dette!!! Ikke minst hvis man selv gir uttrykk for at man har kontakt med den ene og den andre frontkjemperen....

Men det er kanskje mer tilfredsstillende å bare be om ting istedetfor å bidra? Så kan man kanskje i ettertid slenge rundt seg med kommentarer hvorfor dette forumet er så dødt og hva som skal til for å holde det levende... Jeg har kun en resept: Gjør noe selv!!!!!

Det bør derfor være innlysende for alle og enhver at hvis dette forumet skal komme noe videre enn "enkeltindivid-nivået" ¨så bør faktisk folk og fe begynne å bidra selv!!!!

Arne Håkon
Arne Håkon
Member
Member

Postby dolmen » 31 Jul 2010 18:54

Hvis jeg skal gjøres som et eksempel på forumets "ikke bidragsgivende medlemmer" så er det greit.Jeg tar gjerne på meg den rollen.
Men saken er den at de fleste spørsmålene jeg har stilt er besvart på PM.Så det er ikke alle som er like egoistiske.De svarene som er synlige på forumet er stort sett bare bekreftelser på det jeg allerede har fått svar på
.Mesteparten av infoen jeg har gitt er gitt på PM.Dette vises ikke på forumet og har vært til hjelp for mange.
Jeg kan gjerne legge ut historier om både den ene og den andre frontkjemperen men vil nok bare få til svar et par "hurra,flott at du legger det ut,veldig bra og takk osv".
Deretter vil forumet bli like dødt igjen.Jeg er vel ikke den eneste av de mange her inne på medlemslisten som ikke har bidratt med noe?
Siden jeg ikke bidrar med noe vil jeg heller ikke stille flere spørsmål.
Men jeg gjentar at det var kun for å holde forumet levende,så ikke hugg hodet av meg!Lykke til videre.
Dolmen.
dolmen
Member
Member

Postby Regiment Norge » 31 Jul 2010 20:06

Fra tid til annen er det skikkelig dødt her inne og etter utgivelsen av "De som falt" ble det påfallende stille her inne. Den boka tror jeg besvarte en haug med spørsmål, da en slik samlet fremstilling av de falne ikke tidligere har vært offentlig tilgjengelig.

Når pressen tar opp noen saker er det oppgang på forumet med diskusjon mm.

Jeg har ingen fasit for hvordan vi kan få opp interessen desverre. Kark var inne på noe vesentlig - den begrensede interessen dette temaet har i Norge. Lillegutt startet en flott tråd her med kopi av nekrologer over falne fra Fritt Folk, som jeg er sikker på at mange satte pris på.

Om vi er flere som kan bidra med materialet smått og stort tror jeg brukerne syntes at dette vil være interesant. Det er sikkert en rekke brukere som sitter på lokalt materiale fra aviser o.l. som er offentlig tilgjengelig. Selvsagt kan en ikke legge ut materialet her som er hentet fra RA og det foreligger begrensninger på.

Hva er brukerne interessert i?????
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Next

Return to Ikke-faglig forum