Forumet stengt for uregistrerte brukere f.o.m. i dag kl. 18

Forum for ikke-faglige diskusjoner

Moderators: sirisvei, hans-g, nvolim

Forumet stengt for uregistrerte brukere f.o.m. i dag kl. 18

Postby Henrik » 17 Feb 2009 19:28

Jeg har i dag besluttet å lukke forumet, utenom underforumet "Comments & announcements & corrections", for uregistrerte besøkende.
Man må altså heretter være innlogget for å kunne lese tråder og innlegg i de andre forumene.

Begrunnelse:

I.
Det har, særlig det siste året, blitt publisert en rekke personopplysninger om forhenværende frontkjempere på forumet.
Mange av disse navnene er riktignok også offentliggjort andre steder, som i nyere bøker, i utgavene av Folk og land som er lagt på nettet, i INOs arkiv på nettet (www.sno.no), i tidsskrifter og aviser fra krigstiden og etterkrigstiden (tilgjengelig på nett eller bilioteker), i tilgjengelige bøker som "De falt for Norge" og "Legionsminner", på Volksbunds nettoversikt over falne og savnede, i UiBs bilde- og filmdatabase, i tv og radio, på den ganske nylig publiserte listen over savnede frontkjempere i NRK, eller i Norsk Retstidende fra 1945,46,47,48,49.

Riktignok har ingen av publiseringene på formuet - så vidt vites - representert brudd på noen lov eller forskrift. Likevel ønsker jeg (og forhåpentligvis alle av dere) å ha et godt forhold til alle parter, og ikke tråkke hverken eventuelle gjenlevende frontkjempere, deres etterkommere eller eventuelle andre på tærne. (Responsen fra så vel frontkjempere som etterkommere har med ett unntak for øvrig vært utelukkende positiv hittil. Men nå har jeg langt i fra fått tilbakemelding fra alle.)

Derfor velger jeg f.o.m. i dag kl. 18 å innføre denne løsningen.

Dette medfører at de publiserte navnene ikke vil være tilgjengelig for den som mer eller mindre tilfeldig måtte dumpe innom forumet. De publiserte navnene vil etter en periode heller ikke være tilgjengelig ved søk i Google og andre søkemotorer.
Denne løsningen er også tilsvarende den INO har valgt på www.sno.no, og som medfører at det fordres en aktiv handling av den interesserte.

Dette gjelder foreløpig bare forumet.
Listen over Jernkorset II. klasse-mottakere på hovedsiden ser jeg foreløpig ingen grunn til å sensurere, da alle opplysningene som listen baserer seg på er offentlig tilgjengelig informasjon, og da man som Jernkorset II. klasse-mottaker har stukket hodet så meget frem i offentligheten at man ikke kan ha krav på samme vern som f.eks. "den 17-årige skijeger som mot sin vilje ble presset til frontinnsats av sin familie" eller "grinifangen som valgte fronttjeneste i stedet for fangenskap".
Samme løsning har jeg forøvrig valgt hva angår frontkjempere som fikk offisersgrad (Ustuf. eller høyere), og/eller ledende stillinger i front-forband eller i NS eller NS-relaterte organisasjoner.

II.
Forhåpentligvis medfører også løsningen med "tvungen" registrering at vi får flere registrerte og aktive brukere på forumet.

---

Jeg håper løsningen er tilfredsstillende. Kom gjerne med kommentarer/innspill/tips til forbedringer.

Mvh
Henrik
Henrik
Administrator d.R.
Administrator d.R.

Re: Forumet stengt for uregistrerte brukere f.o.m. i dag kl. 18

Postby Bjørn » 17 Feb 2009 22:33

Bra løsning!

Du bør skrive et lite ressyme på engelsk også, for de utenlandske brukerne.
Noen er det vel.

B.
Bjørn
In memoriam
In memoriam

Postby Henrik » 18 Feb 2009 00:13

Takk! Ja, eventuelle utenlandske brukere må også få beskjed.

H.
Henrik
Administrator d.R.
Administrator d.R.

Postby Helene » 18 Feb 2009 11:36

Sier meg på alle måter enig i innlegget du har postet her Henrik. Om man rent juridisk bryter noen noen norsk lov, er vel heller usikkert. Men dersom man prøver å se dette fra en litt annen kant, går det vel kanskje an å trekke inn Aristoteles´formale likhetsprinsipp (fritt "oversatt" er betydningen noe sånt som at "like skal behandles likt, og ulike skal behandles ulikt"). Frontkjemperne var tross alt ikke kopier av hverandre, selv om de av dem som har svart på spørsmål f.eks. i offentlig saksgang ettertid om hvorfor de tok valget om å bli med har visse likhetstrekk i sine begrunnelser. Merk at jeg ikke er ute etter å "forstå meg ihjel" her, men at jeg (kanskje er jeg naiv) har troen på at de fleste mennesker som lever godt (og i fred) kan klare å tenke at også dem som har utført handlinger en selv ikke kunne ha gjort, fortjener en viss grad av respekt av sitt menneskeverd. Ikke nødvendigvis forståelse, men respekt.

:oops:
Helene
Member
Member

Postby Regiment Norge » 18 Jan 2010 18:44

Hei!

Skulle ha svart her for lenge siden, men dette tiltaket syntes jeg var meget bra. Selv er jeg blitt adskillig mer restriktiv til å legge ut personopplysninger her nå. Jeg har derfor selv valgt å fjerne navnene som jeg la ut i den lange frontkjempere i vestalliert fangenskap. Tok selvkritikk på dette - det kom ingen anmodninger om å fjerne navn, men jeg kom til at det var det rette å gjøre allikevel. Har redigert endel av mine besvarelser med tanke på personvern.

At forumet ble stengt for "ikke brukere" er helt ypperlig.......

MvH
Regiment Norge
Regiment Norge
Member
Member

Return to Ikke-faglig forum