Gjenlevende frontkjempere?

Forum for ikke-faglige diskusjoner

Moderators: sirisvei, hans-g, nvolim

Gjenlevende frontkjempere?

Postby Historieinteressert » 02 Mar 2019 20:33

Hei og beklager laaangt innlegg.

Gå til siste avsnitt om du ikke orker å lese alt det andre :)

Jeg er ny på forumet og ser det var mye aktivitet mellom 2005 og 2008, før det dabbet av litt. Svært lite aktivitet de siste årene, men fantastisk at det fortsatt driftes.
Utrolig mye interessant og nyttig jeg finner når jeg går gjennom gamle poster. Er en gullgruve for en WW2 historieinteressert mann som meg med særlig interesse for Waffen-SS og norske frontkjempere.
Jo mer jeg har gravd i WW2 historien, jo mer føler jeg meg nesten "lurt" av hvor "seiers-pyntet på" og lite nyansert den historien vi har lært på skolen har vært.

Har vært WW2 interessert siden jeg var guttunge (født noen år etter krigen), men historieinteressen sett fra den tyske siden tok først helt av da jeg for en 20 år siden begynte å lese frontkjempernes historier og det samtidig gikk opp for meg at det faktisk fortsatt gikk tidsvitner fra Waffen-SS rundt oss. Har aldri før opplevd sterkere trang til å treffe noen av de jeg leste historiene til. De opplevde virkelig helvete, men noen kom tilbake og kunne fortelle. Min lille sondering gjennom årene antydet imidlertid at de fleste gjenlevende var skeptiske til å møte ikke-frontkjempere, så jeg valgte å respektere det og ikke ta kontakt med noen, selv om jeg krympet meg hver gang jeg oppdaget at et tidsvitne fra den "andre siden" forsvant, men tenkte/håpet at sjansen til å møte et SS-tidsvitne kunne dukke opp.

I fjor (2018) skjønte jeg imidlertid at tiden løp fra meg da det umulig kunne være så mange igjen da de fleste nå ville nærme seg 100 å, og jeg ville angre hele livet om jeg ikke gjorde et siste forsøk.
Sorgen var stor da jeg oppdaget at Wolfgang Windingstad som jeg trodde fortsatt var ganske sprek og kanskje ville la meg få en kort audiens, hadde gått bort 28. mars 2017.
Jeg var imidlertid utrolig heldig å få kontakt med en annen gjenlevende og overraskende sprek frontkjemper fra Waffen-SS som jeg fikk lov til å besøke (av respekt for ham nevner jeg ikke navn).
Det ble den hyggeligste, STØRSTE og STERKESTE opplevelsen jeg noensinne har hatt. Å møte og høre en frontkjemper-tidsvitne fortelle, gjorde historien UTROLIG levende. Trodde det ikke var mulig, men jeg nå ENDA mer giret på å finne ut mer, og ikke minst treffe flere tidsvitner før det er for sent.

Dette blir et vilt skudd i blinde, og jeg kan dessverre ikke tenke meg det kan være mange igjen...
Er det noen frontkjempere her, eller som kjenner en frontkjemper, som kanskje orker å treffe meg, for en time eller to (han bestemmer lengden). Helst innen 3-timers kjøring fra Oslo?
Jeg lover full respekt, høflighet, STOR interesse og selvfølgelig en liten gave.
Om ønskelig, kan jeg spørre om førnevnte frontkjemper kan gå god for meg hvis noen er usikker på meg.

Mvh
Steffen
Historieinteressert
Member
Member

Return to Ikke-faglig forum